Рассматривая
дело о перерасчете пенсии Верховный суд отметил, что истец бесспорно имеет
право на перерасчет пенсии, однако был не верно выбран способ защиты своего
права (постановление от 13.03.2018 г. по делу № 607/10583/16-а, К/9901/15658/18).
ВЕРХОВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
13.03.2018 р.
Справа
N 607/10583/16-а
Адміністративне
провадження N К/9901/15658/18
Верховний
Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А. Ю., суддів: Гімона М. М., Мороз Л. Л., розглянувши
касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській
області на постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області
від 28.02.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від
11.05.2017 у справі N 607/10583/16-а за позовом ОСОБА_3 до Головного управління
Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання рішення
протиправним та зобов'язання вчинити дії, установив:
У
вересні 2016 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до
Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (далі -
ГУ ПФУ в Тернопільській області) про визнання протиправною бездіяльності,
зобов'язання перерахувати та виплатити пенсію, відповідно до Закону України
"Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій
соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та
членів їх сімей" N 900 від 23 грудня 2015 року, ст. 63 Закону України
"Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких
інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України N 988 від 11 листопада
2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної
поліції", N 947 від 18 листопада 2015 року "Про внесення змін до
постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. N 268",
починаючи з 1 січня 2016 року без обмеження граничного розміру, стягнення
моральної шкоди в розмірі 10000 грн. та витрати на правову допомогу в розмірі
8500 грн.
Постановою
Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 28 лютого 2017
року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано
протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в
Тернопільській області, оформлене листом N 509/Г-11 від 31 серпня 2016 року,
про відмову ОСОБА_3 в перерахунку пенсії відповідно до ст. 63 Закону України
"Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких
інших осіб". Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в
Тернопільській області здійснити з 20 березня 2016 року перерахунок та виплату
ОСОБА_3 пенсії відповідно до вимог ст. 63 Закону України "Про пенсійне
забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Позовні
вимоги ОСОБА_3 до Головного управління Пенсійного фонду України в
Тернопільській області про зобов'язання здійснити перерахунок та виплату пенсії
за період з 01 січня 2016 року по 19 березня 2016 року залишено без розгляду.
В
задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Стягнуто
за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в
Тернопільській області на користь ОСОБА_3 понесені витрати на правову допомогу
в розмірі 676 (шістсот сімдесят шість) гривень 67 копійок.
Постановою
Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2017 року
скасовано постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області
від 28 лютого 2017 року у справі N 607/10583/16-а в частині стягнення за
рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в
Тернопільській області на користь ОСОБА_3 понесених витрат на правову допомогу
в розмірі 676 (шістсот сімдесят шість) гривень 67 копійок, та в цій частині
позовних вимог відмовлено.
В
решті постанову залишено без змін.
У
касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та
апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить
скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні
позову.
Касаційну
скаргу обґрунтовано тим, що відповідно до п. 1 Порядку проведення перерахунку
пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне
забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"
перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне
забезпечення осіб, звільнених з військові служби, та деяких інших осіб"
пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про
зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних
категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або
у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового
забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених
законодавством. Кабінетом Міністрів України не приймалось відповідного рішення
і до ГУ ПФУ в Тернопільській області не надходила інформація про підстави для
проведення перерахунку пенсій і необхідність підготовки списків осіб, пенсії
яких підлягають перерахунку.
Ухвалою
Вищого адміністративного суду України від 13 червня 2017 року відкрито
касаційне провадження за вищевказаною скаргою.
Справу
передано до Верховного Суду.
Заслухавши
суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не
підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами
встановлено, що ОСОБА_3 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного
фонду України в Тернопільській області та отримує пенсію за вислугу років,
призначену згідно з Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб,
звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
У
червні 2016 року позивач звернувся до відповідача з письмовою заявою про
перерахунок раніше призначеної йому пенсії відповідно до вимог Закону України
"Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких
інших осіб", у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення, щомісячних
додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій
у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Листом
Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області N
509/Г-11 від 31 серпня 2016 року ОСОБА_3 відмовлено у перерахунку пенсії з
посиланням на те, що перерахунок пенсій, призначених відповідно до Закону
України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби,
та деяких інших осіб", проводиться в порядку, встановленому постановою
Кабінету Міністрів України N 45 від 13 лютого 2008 року, згідно якої
уповноважені структурні підрозділи повідомляють Пенсійний фонд України про
підстави для перерахунку пенсії. Оскільки повідомлення про перерахунок пенсії
від Національної поліції України до Пенсійного фонду України не надходило,
підстав для перерахунку пенсії немає.
Вважаючи
своє право на перерахунок пенсії порушеним, позивач звернувся до суду з
вказаним позовом.
Задовольняючи
позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що прийняття
постанови N 988 є підставою для перерахунку пенсії позивачу. Підставою для
вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути
як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення,
прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені
Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган ПФУ.
Проте
колегія суддів не погоджується з відповідними висновками, враховуючи наступне.
Відповідно
до частини третьої статті 63 Закону України від 9 квітня 1992 року N 2262-XIII
(далі - Закон N 2262-XII) "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з
військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій особам
начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції),
які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього
Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних
додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій
у розмірах, встановлених для поліцейських.
Статтю
63 Закону N 2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом України
"Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій
соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та
членів їх сімей" від 23.12.2015 N 900-VIII, який набрав чинності з дня,
наступного за днем його опублікування (з 29.12.2015).
Згідно
з ч. 4 ст. 63 Закону N 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають
перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового
забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право
на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій
осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок,
доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.
Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок
пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у
строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Таким
чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру
хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій
військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних
повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового
забезпечення військовослужбовців.
Відповідно
до абзацу другого розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону України "Про Національну поліцію" за колишніми працівниками
міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами
зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для
колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Кабінет
Міністрів України постановою від 11 листопада 2015 року N 988 "Про грошове
забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова N 988)
та постановою від 18 листопада 2015 року N 947 "Про внесення змін до
постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року N 268"
встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими
окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату
за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.
Відтак,
збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є
ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за
розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як
колишнього працівника міліції.
Проте
судами не враховано Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених
відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з
військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок N 45),
затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 N 45.
Пунктом
1 Порядку N 45 встановлено, що перерахунок раніше призначених відповідно до
Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової
служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення
Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового
забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають
право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних
додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій
у розмірах, установлених законодавством.
Згідно
п. 2 Порядку на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету
Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої
розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку,
Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи)
повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави
перерахунку пенсій військовослужбовцям.
Пенсійний
фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації
від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим,
областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду
України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність
підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).
Головні
управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту
надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та
подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів
видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Таким
чином, Порядком N 45 передбачено, що Міністерство внутрішніх справ України
повідомляє Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій. В свою
чергу, Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про
підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки
списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління складають
відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати
довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з
яких особи були звільнені із служби.
Отже,
без повідомлення МВС та отримання відповідної довідки у ГУПФУ в Тернопільській
області відсутні підстави та повноваження для проведення перерахунку пенсії
позивачу.
Колегія
суддів зазначає, що позивач безспірно має право на перерахунок пенсії, однак не
вірно обрано спосіб захисту свого права.
На
підставі викладеного колегія суддів приходить до висновку, що судові рішення
підлягають скасуванню з ухваленням нового про відмову в задоволенні позову.
Відповідно
до ч. 1 ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю
або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині
є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм
процесуального права.
Керуючись
ст. ст. 343, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства
України, постановив:
Касаційну
скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області
задовольнити.
Постанову
Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 28 лютого 2017
року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 травня
2017 року скасувати.
Ухвалити
нове рішення.
В
задоволенні позову відмовити.
Постанова
є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді
Верховного Суду:
А.
Ю. Бучик
М.
М. Гімон
Л.
Л. Мороз
Отправить комментарий