07 октября 2011

Віртуальні послуги


„Закон ... має бути доступний для всіх і на всі часи" Франц Кафка „Процес”

Навіть приблизна оцінка кількості сайтів в мережі Інтернет, на яких можна отримати юридичну консультацію, не представляється можливою. Перші подібні он-лайн сервіси виникли в російсько- та українськомовному Інтернеті ще в 1990-ті роки. І з того часу нові проекти з'являються ледь не щодня. Для кращого розуміння ринку можна розділити юридичні сайти на категорії, що відображають цілі їх створення.

Метою створення безкоштовних і умовно-безкоштовних ресурсів є залучення уваги користувачів до своїх сайтів, а потім - пошук клієнтів, посередницькі послуги, практика для молодих юристів, початок побудови репутації юриста. Набравши з часом достатню аудиторію і популярність, власники таких ресурсів переходять на платну основу. Окрему категорію таких консультаційних сервісів складають ресурси правозахисних організацій та різні організаторські проекти (наприклад, з підтримки підприємництва), які орієнтовані на надання допомоги у вузькій сфері. Безкоштовні он-лайн-консультації надаються в основному по нескладних питаннях, що не вимагають індивідуального підходу, досить чітко й однозначно трактуються з позицій законодавства без детального розгляду ситуації.
Охочих отримати послуги задарма безліч. Існують і ті, кому дійсно необхідна допомога. Висока вартість правової допомоги для багатьох людей спонукає шукати дешеву або безкоштовну юридичну консультацію. Багато людей звертаються до Інтернет-джерел щоб отримати безкоштовні юридичні консультації.
Метою створення платних ресурсів є пошук та супровід клієнтів, і одночасно укріплення репутації юриста. Найчастіше пропонуються ті ж консультації, однак перелік можливих сервісів ними не обмежується. Значно ширше, ніж у випадку з безкоштовними сервісами, представлені пропозиції для корпоративних клієнтів. Крім консультацій дані сервіси беруть інтернет-замовлення на розробку і підготовку проектів різних документів (договорів, контрактів, угод, позовних заяв, скарг тощо), а також пропонують абонентське обслуговування.
Основними завданнями іміджевих ресурсів є підтримка вже створеної репутації юриста, зворотній зв'язок з клієнтами.
Світовий досвід
Надання консультацій в режимі онлайн поширене у всьому світі. Існують ресурси всіх згаданих категорій. Так, Victoria Law Foundation (Австралія) створено умовно-безкоштовний ресурс http://www.rurallaw.org.au. Зазначений Фонд є незалежною недержавною організацією, яка веде роботу з удосконалення доступу до системи правосуддя. Сайт являє собою інформаційний ресурс про право для сільських мешканців, користується послугами юридичних експертів з широкого кола питань права, а також містить посилання на відповідні первинні джерела інформації, в тому числі урядові відомства та органи. Сайт охоплює більш ніж 170 тем права, що мають відношення до сільської Victorians, і забезпечує незалежну інформацію простою мовою, має додаткові ресурси, такі як контрольні, тематичні дослідження, стандартні форми листів. Крім того, сайт дає доступ до більш ніж 1000 юридичних, консультативних та допоміжних послуг і включає в себе перелік надавачів відповідних послуг. Безпосередньо безкоштовно отримати юридичну інформацію можна з форуму, а також переглянувши наявні дискусії без реєстрації.
До іміджевих ресурсів можна віднести FreeAdvice.com (США), заснований в 1991 році, та Інтернет-лідер з 1995 року. Простою для розуміння інформацією правового змісту FreeAdvice.com оновлюється відомими фахівцями десятків провідних американських юридичних фірм та висококваліфікованими юристами редакції. До редакційної ради входять відомі адвокати, в тому числі викладачі права, колишні високопоставлені чиновникі уряду, партнери провідних юридичних фірм. На форумах сайту споживачі можуть задавати питання та отримувати відповіді та пропозиції від інших споживачів, експертів та юристів.
Певні послуги надаються в режимі он лайн багатьма юридичними компаніями. Так, міжнародна компанія Allen & Overy (www.allenovery.com) на своєму сайті пропонує автоматичну підготовку документів, безпечне веб-рішення у віртуальній кімнаті для окремих угод та безпечний віртуальний caseroom для вирішення спорів. Саме наявність офісів та клієнтів у багатьох країнах, які розділяють тисячі кілометрів, спонукають юристів ширше використовувати Мережу.
Austin Sanders (Великобританія, www.austinsanders.co.uk) пропонує написання заповіту онлайн £ 50 (індивідуальний заповіт) або £ 70 (спільний заповіт). Bedfords (www.bedfords.co.uk) пропонує тверду ціну консультації по електронній пошті (£ 35 для особи і £ 75 для підприємств, плюс ПДВ), юридичні документи (зміна імені та прізвища, складання нотаріальних актів про передачу майна, розлучення, доручення і заповіти тощо як правило £ 30 до £ 65). Великобританська Dickinson Dees (www.dickinson-dees.com) пропонує документи, які можуть бути підготовлені у інтерактивному режимі за допомогою серії питань та відповідей в областях комерційного права, корпоративного та трудового права, судового розгляду. Howes Percival пропонує сайт drinkslaw.com для он-лайн замовлення ліцензій на торгівлю спиртними напоями. І таких он-лайнових пропозицій безліч.
Практично кожна більш-менш серйозна юридична фірма, яка пропонує відповідні послуги в офлайні, надає віддалені консультації. Юридичні фірми мають порівняно ліберальну політику з приводу відповідей на правові запити, в межах того, що дозволяється здійснювати за допомогою Інтернет.
Онлайн обіцянки і реалії
Відомі вітчизняні юридичні компанії поки що використовують переваги Інтернету лише для зв’язку з клієнтом. Менш відомі компанії та окремі адвокати більш освоїли Мережу і надають платні та безоплатні послуги он-лайн. Пояснити це можна тим, що вони ще працюють на репутацію. А у випадку її втрати, на відміну від відомих компаній, шкода буде незначною. Способи оплати таких послуг різноманітні: електронні гроші, банківських перекази, перекази на банківські картки й картками Mastercard і Visa, готівкою. Територія надання послуг не обмежується межами міста, області і навіть країни.
Майже не ризикують репутацією надавачі безоплатних юридичних консультацій. Адже зазвичай консультація надається безкоштовно фізичним та юридичним особам тільки з питань, що не вимагають детального вивчення законодавства та тільки "до відома". Адміністрація сайтів не несе відповідальності за дії користувачів, за правильність наданих юридичних консультацій сторонніми особами. Надання безоплатних онлайн консультацій є гарною практикою для спеціалістів, засобом створення клієнтської бази, а також допомогою людям, які не мають коштів на оплату юридичних послуг.
Заважає залученню клієнтів для юридичних фірм через Інтернет невелика кількість користувачів за межами столиці, велика кількість суто рекламних та нецікавих проектів, зловживання безкоштовними консультаціями з боку неплатоспроможних клієнтів, а також впевненість у несолідності такого способу залучення клієнтів.
Що надається?
Майже всі вітчизняні сайти ототожнюють "юридичні консультації" і "правову інформацію". Втім, це не одне і те ж. Існує багато правової інформації, наявної в мережі, з широкого спектру питань. Багато з цих джерел є досить надійними, і пропонує аналітичні матеріали високої якості. Але документ, призначений для забезпечення поінформованості, не є "юридичною консультацією". "Правові консультації" надаються правником з урахуванням індивідуальних конкретної ситуації та правових потреб.
Саме тому більшість іноземних сайтів (як правило, створених для підтримки певної аудиторії - фермерів, малозабезпечених тощо) містять зауваження про те, що сайт не є заміною для окремих юридичних консультацій. А також не дають жодних зобов'язань, що інформація розміщена на сайті має конкретне відношення до конкретної правової проблеми. Інформація, розміщена на таких сайтах, є предметом застереження про відсутність юридичної відповідальності (інформація, розміщена на сайті, має лише загальний характер і не призначена для оцінки конкретних обставин окремої особи чи організації; не обов'язково є всеосяжною, точною та оновленою, не є юридичною консультацією; адміністрація сайту не несе будь-якої відповідальності по відношенню до проблем, які можуть бути пов’язані з використанням сайту) та про авторське право (відтворення матеріалів дозволяється, за умови згадки про джерело, якщо не передбачено інше; для використання матеріалів з комерційною метою необхідно отримати дозвіл).
Ризики і незручності
В Україні, на жаль, не тільки не визначені поняття "юридичні консультації", "правова інформація", „правова допомога”, але й не визначено вимоги до надавачів правових послуг. Дійсно, зручно отримувати відповіді на питання, не виходячи з дому. Особливо якщо питання не є складним, заочна відповідь є оптимальним варіантом. Однак отримати юридичну консультацію від не-юриста доволі ризиковано. Більшість сайтів на пострадянському просторі не гарантують отримання відповідей від дійсно кваліфікованих юристів. Хоча й рекламують високу якість послуг. Сайти розвинених країн, зазвичай не приховують контактні данні особи, яка надає відповіді, або те, що допомога надається початківцями.
При виборі віртуальної юридичної консультації слід дотримуватись заходів обережності. Як і скрізь (наприклад, в будь-якому інтернет-магазині), слід звертати увагу на непрофесійно зроблені сайти, безкоштовний хостинг, орфографічні помилки, відсутність бази з раніше заданими питаннями та отриманими відповідями, а також відсутність докладної інформації про статус консультанта в реальному житті. Але це лише загальні ризики, пов'язані з роботою всього інтернет-простору.
Головний ризик - непрофесіоналізм - як явний (безкоштовні юридичні консультації, де незрозуміла оцінка профпридатності юристів), так і прихований (коли, звертаючись до експерта з відомим ім'ям, є ризик отримати консультацію від якого-небудь стажиста, що працює перший місяць в юрфірмі). Крім того, юридичні послуги в Україні можуть надаватися будь-ким. А у випадку одержання неякісної послуги через Інтернет, відновити порушені права споживача буде складно — навіть якщо особу, яка надала послугу, буде встановлено, може виявитися, що вона перебуває в інший країні й судовий процес буде недоцьним. Існують ризики пов’язані з професійною етикою. Якщо справа в даний час розглядається судом, запит може потрапити до адвоката "іншої сторони".
Небезпечна втрата важливої інформації, що стосується обставин справи - не всі спори та правові проблеми прописані в підручниках, навколо кожного конкретного випадку існує величезна кількість на перший погляд маленьких деталей, але, які могли б кардинально змінити напрямок справи. З'ясувати ці деталі протягом короткого часу може тільки професіонал і в особистій розмові.
До ризиків можна віднести порушення конфіденційності спілкування - між комп'ютером клієнта і комп'ютером юриста існує ще багато «перевалочних баз» - корпоративні сервери, провайдери тощо. Невідомо, які вимоги до інформаційної безпеки існують у всіх інформаційних посередників. До того ж завжди існує небезпека зараження вірусами та отримання несанкціонованої розсилки спаму.
Несвоєчасність надання консультацій - іноді трапляються ситуації, що вимагають негайного правового втручання. Коли на кону стоять життя і свобода, навряд чи виникне бажання звернутися невідомо до кого або чекати кілька днів підтвердження оплати. Навіть якщо юридична фірма досить відома, то абсолютно невідома ступінь зайнятості співробітників на момент звернення до неї.
Недостатня і правова база, яка регламентувала б комерційні відносини в Інтернеті. «Віртуальні відносини» до цього часу викликають недовіру як у клієнтів, так і у юристів. Існує багато спірних питань, що стосуються юридичної сили „віртуальних” угод, а також відповідальності виконавця за надану інтернет-консультацію. Існують і труднощі з платежами за надані послуги - системи інтернет-розрахунків для оплати послуг ще недостатньо розвинені в Україні, а щоб скористатися мікроплатежамі з допомогою віртуальних валют, клієнту потрібно спочатку навчитися користуватися цими платіжними системами.
Перевага отримання консультацій в офісі з укладенням письмового договору полягає в тому, що можна покладатися на надані поради. А якщо поради надані недбало – отримати відшкодування. До речі, відповідно до ст. 906 ЦК України збитки, завдані невиконанням або неналежним виконанням договору про безоплатне надання послуг, підлягають відшкодуванню лише у розмірі, що не перевищує двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, якщо інший розмір відповідальності виконавця не встановлений договором.
Можливе рішення
Говорити про формування у вітчизняному сегменті Інтернету повноцінного юридичного онлайн-ринку передчасно. Однак з'являються нові проекти, які активно використовують класичні ресурси електронної комерції. Подібний бізнес в найближчій перспективі може стати не менш звичним, ніж продаж книг або компакт-дисків в інтернет-магазині. Вже сьогодні тестуються сервіси, до переваг яких можна віднести наступні. По-перше, клієнт може отримувати консультацію в той момент, коли йому це потрібно (24/7), йому не доводиться чекати більше трьох хвилин - це чимось схоже на дзвінок у юрфірму, коли через секретаря і помічника через кілька хвилин клієнту відповість сам адвокат. По-друге, оплата юридичної консультації відбувається в режимі реального часу, тобто адвокат не просить передоплати, і не чекає кінця місяця, щоб виставити рахунок. По-третє, зв'язок йде за спеціальним закритим протоколом, що дає додаткові гарантії конфіденційності відносин «клієнт-юрист». Клієнт може записувати консультацію для подальшого вивчення або навіть для пред'явлення претензій у випадку недоброякісної правової допомоги.
Поки що ж, потенційним замовникам юридичних он-лайн-консультацій можна порадити не перекладати живе спілкування з юристами та адвокатами на інтернет-переговори. Доцільно також задати питання декільком юристам, отримати декілька варіантів відповідей, а потім вже вибрати, з ким далі працювати.
Фроня Надія, адвокат, партнер ОА «Ліга правового захисту»
публікація «Український юрист»©

Комментариев нет:

Отправить комментарий